Gedragsverandering
Voordat wij deze opdrachten gingen uitwerken, moesten we een mindmap moeten maken. Hiervan heb ik een foto gemaakt, hieraan kan je zien wat wij aan het begin van deze opdracht wisten.

Casus – Lisa van den Berg
Lisa is 18 jaar en woont al haar hele leven in Utrecht. Ze woont samen met haar 2 ouders en 2 jongere broertjes; Rick (14) & Sam (5).
Toen Lisa 5 maanden geleden van school naar huis fietste werd zij aangereden door een vrachtwagen. Eenmaal in het ziekenhuis bleek zij schade te hebben aan haar kleine hersenen en later bleek ook aan de frontale kwab. De gevolgen hiervan hebben een enorme impact gemaakt op het gezin.
Lisa heeft de laatste tijd last van drastische gedragsveranderingen. Ze is de erg dwangmatig; alles moet volgens haar plan gaan. Lukt dat niet, wordt Lisa erg agressief.
Sam (5) is vaak erg druk in huis waardoor Lisa zich erg moeilijk kan concentreren. Dit uit zich dan in agressiviteit naar Sam. De ouders van Lisa vinden het lastig om hiermee om te gaan; ze kunnen het Lisa niet kwalijk nemen maar accepteren ook niet dat Lisa haar broertje van 5 schopt en slaat.
Doordat de kleine hersenen van Lisa ook zijn aangetast heeft Lisa soms momenten dat zij zich kinderlijk gedraagt. Op zulke momenten kan zij erg leuk spelen met haar broertje Sam (dit kan overigens van korte duur zijn vanwege de drastische gedragsveranderingen).
Haar ouders vinden het erg belangrijk dat de band tussen het hele gezin goed blijft en zouden graag willen weten hoe zij Lisa het beste kunnen benaderen omdat de problemen die Lisa heeft, steeds erger worden op het moment.

Ons begeleiding/ benaderingsplan
Beschrijf het gedrag van de zorgvrager, de mogelijk oorzaak van het gedrag en de gevolgen van het gedrag
- Gedrag: moeite met veranderingen, kinderlijk gedrag en agressiviteit.
- Oorzaak: letsel aan hersenen
- Gevolgen: verstoring van de gezinssituatie
Formuleer het doel wat je wil bereiken ten aanzien van het gedrag van de zorgvrager (RUMBA)
- Zowel Lisa als de rest van het gezin kunnen over 5 weken oprecht zeggen om te kunnen gaan met het gedrag van Lisa en vinden het fijn thuis.
Beschrijf de interventies die je wil inzetten ten aanzien van het gedrag van de zorgvrager en motiveer je keuze(s)
- Informatiebron (informatieavond, bijeenkomst, persoonlijk gesprek met arts e.d. voor de ouders en broertjes van Lisa om, om te leren gaan met het gedrag van Lisa
- Persoonlijke begeleider/ster voor Lisa om haar frustraties, emoties e.d. te kunnen uiten en hierover te praten.
- Maatschappelijk werker/ster komt thuis in het gezin om verdere tips te geven op basis van het gedrag wat ze waarnemen. En maakt in overleg van het gezin eventueel nieuwe regels zoals bijvoorbeeld: Sam speelt op zijn eigen kamer en niet in de buurt van Lisa zodat zij minder snel geïrriteerd word tegenover Sam.
Beschrijf welke disciplines je hierbij wil betrekken en motiveer je keuze(s)
- Voor Lisa een psycholoog
- Voor haar gezin een Nah Organisatie bijvoorbeeld: Hooi Op Je Vork
- Een maatschappelijk werker/ster
Beschrijf hoe je de naastbetrokkenen van de zorgvrager hierbij wil betrekken en motiveer je keuze(s)
- Zij worden geïnstrueerd hoe te handelen en om te gaan met Lisa’s gedrag.





Maak jouw eigen website met JouwWeb